AKTINDSIGT

 

Aktindsigt er patientens ret til at blive orienteret om de personlige oplysninger, der findes i lægens journal, til brug af patienten selv eller dennes advokat, og denne ret gælder ikke for andre. 

Retten til aktindsigt er således ikke beregnet til videregivelse til 3. mand, for eksempel et forsikringsselskab eller andre, der på den måde lader patienten indsamle helbredsoplysninger om sig selv, typisk til administrativ brug. 

Et forsikringsselskab må derfor IKKE bede patienten om at dennes ret til aktindsigt for derigennem at opnå adgang til patientens sundhedsoplysninger, også selvom forsikringsselskabet stiller dette som en betingelse for, at forsikringen vil gå videre med fx. en erstatningssag. 

Retten til aktindsigt gælder hele journalen og ikke dele deraf. 

Klinikken kan ikke ved anvendelse af retten til aktindsigt anmodes om at sortere i journalen, dvs. fremsøge bestemte helbredsoplysninger og fravælge andre. 

Eftersom klinikken:

  • a) ikke i forbindelse med anvendelse af anmodning om aktindsigt kan foretage en sortering og fremsøgning af helbredsoplysninger, og
  • b) til 3. part (fx. et forsikringsselskab) ikke må fremsende irrelevante helbredsoplysninger, fx. i forhold til evt. forsikringssag, og kun må sende en journal i sin helbed

så må klinikken derfor ikke fremsende en patientjournal til 3. mand, uanset om en patient har medsendt skriftlig samtykke hertil, da b) ikke kan overholdes. 

Vi fraråder ligeledes vore patienter selv at stå for en evt. sortering af helbredsoplysninger i journalen efter modtagelse heraf, idet en journal er lægens arbejdsredskab, hvor der bla. anvendes fagudtryk, og patienten vil derfor, uforvarende, komme til at stå dårligere i fx. en aktuelt eller kommende forsikringssag, idet patienten ved en fejltagelse vil kunne komme til at fremsende enten for få, eller for sagen irrelevante oplysninger. 

Før klinikken derfor fremsender journaloplysninger til 3. mand (fraset patientens advokat), så skal 3. mand:

  • a) anvende et attestanmodning som specifikt er lavet til det pågældende formål
  • b) anføre formålet med indhentning af journaloplysningerne
  • c) have anført hvilket specifikt helbredsproblem der søges journaloplysninger om
  • d) angive en tidsperiode, som overholder aftalerne på området om indhentning af journaloplysninger
  • e) sørge for, at vedlægge patientens skriftlige samtykke, evt. ved en digital underskrift, til indhentning af journaloplysninger. 

 

PRAKTISK FREMGANGSMÅDE NÅR DU SOM PATIENT ØNSKER AKTINDSIGT:

Klinikken udleverer hele journalen på en af følgende måder:

  • a) ved at patienten (eller dennes værge) på et forud aftalt tidspunkt medbringer et nyt USB stik i ubrudt, original emballage, hvorpå journaludskrift lægges, hvorefter USB stikket gives tilbage til patienten (eller dennes værge)
  • b) ved at journalen til patienten sendes elektronisk som et pdf bilag til en krypteret E-konsultation. Dette kræver, at patienten enten anvender klinikkens Patientportel eller app´en Min Læge.

 

Sundhedsministeren har i bekendtgørelse nr. 526 af 23/05/2018 bestemt, at der ikke opkræves betaling for første gang, der meddeles aktindsigt i patientjournaler efter sundhedslovens kapitel 8 om aktindsigt.